• liczba odwiedzin: 732

Chęciny - Centrum Nauki Leonardo da Vinci

13.10.2024 08:44

2e, klasa o profilu matematyczno-fizycznym, w środę 9 października o poranku wyruszyła do Chęcin aby poznać Centrum Nauki Leonardo da Vinci. Czym jest to Centrum Nauki?
      To miejsce, które wzbudza ciekawość i zachęca do samodzielnego myślenia. Centrum inspiruje do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Osoby zwiedzające wystawy wcielają się w rolę badacza, naukowca. W ciągu ponad dwóch godzin uczniowie obejrzeli d
      wie wystawy o charakterze multimedialno-mechatronicznym:
      1. „Człowiek – niezwykła maszyna”, podejmująca zagadnienia związane z budową
      i funkcjami życiowymi człowieka.
      2. „Człowiek – trybik w machinie przyrody”, dotycząca zagadnień ekologiczno-przyrodniczych. Na zewnątrz znajduje się zjawiskowy ogród z eksponatami naukowymi. Nauka poprzez zabawę to oferta Centrum Nauki w Chęcinach! Drugie miejsce, które odwiedzili uczniowie klasy 2e to Bartków koło Zagnańska. Co tam zobaczyli? Najbardziej okazały dąb w Polsce czyli Dąb Bartek, pomnik przyrody od 1954.

Zielone wzgórza nad Soliną …

13.10.2024 08:38
      Rajskie - Rajska Dolina

Rajskie to maleńka wioska w Bieszczadach. Rajska Dolina to ośrodek położony nad Sanem, który w tym miejscu zmienia się w Jezioro Solińskie. Rajskie jest znane wielu uczniom liceum, którzy jadą tam na integrację na początku nauki w naszej szkole. W tym roku szkolnym kolejne dwie klasy pierwsze – 1a i 1f poznały to magiczne miejsce. Ognisko pod rozgwieżdżonym niebem, gry terenowe, jazda na quadach, wozami terenowymi po bieszczadzkich bezdrożach, spływ pontonami po Sanie to tylko niektóre atrakcje, które zajmowały czas uczestnikom wycieczki. Niestety silny wiatr pokrzyżował nasze plany i wyjazd kolejką gondolową na Górę Jawor w ostatniej chwili został odwołany. Niezwykłe krajobrazy Bieszczad podziwialiśmy z korony zapory w Solinie. Uczestnicy poznali trudną historię mieszkańców tych terenów, miejsca po nieistniejących już wioskach Studenne i Tworylne, które podczas akcji „Wisła” zostały spalone a ich mieszkańcy przesiedleni. Rajskie czeka na kolejnych gości a my to miejsce bardzo polecamy!

Vac- Budapeszt- Szentendre- Esztergom

08.10.2024 16:24

Deszczowe Węgry

Matematycy z naszego Liceum, czyli klasy 2e i 1e, ruszyli na podbój Węgier w środowy poranek. Przez Słowację i północne Węgry dotarliśmy do Vac, miasta położonego nad Dunajem. Mieszkańcy Vac przy pomocy Polaków pokonali Austriaków podczas powstania węgierskiego 10 kwietnia 1849.
      Zobaczyliśmy Łuk triumfalny, Plac św. Trójcy, Katedra Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Michała Archanioła, przepiękny kamienny most nad potokiem Gombas. W Vacu kupiliśmy pierwsze pamiątki- kolorowe płaszcze przeciwdeszczowe.

W kolejnym dniu po śniadaniu – stolica Węgier – Budapeszt i jego najważniejsze zabytki. Pod opieką Ferenca, naszego przewodnika Węgra, który bardzo dobrze mówi po polsku zwiedziliśmy: Wzgórze Zamkowe, Basztę Rybacką, Kościół Koronacyjny, Zamek królewski, Parlament, Bazylikę św. Stefana, Halę Targowa, Operę, Plac Bohaterów. Budapeszt urzekł nas pomimo padającego deszczu, pamiątki
      z Vacu bardzo się przydały.

W drodze powrotnej odwiedziliśmy Szentendre, pierwsza wzmianka o tym mieście pochodzi
      z początku XI w. Krótki spacer w deszczu po barokowej i rokokowej starówce wąskimi, krętymi uliczkami i dalej do Esztergomu. Krótki postój w tym miasteczku na podziwianie Bazyliki pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Wojciecha, ostatnie zakupy pamiątek i ruszamy w kierunku Wieliczki. W trakcie całej wycieczki towarzyszył nam Dunaj, druga co do długości rzeka
      w Europie, który przepływa przez 10 państw europejskich.

GRECJA INNA NIŻ WSZYSTKIE

29.09.2024 09:05

W taką podróż w nocy z 5/6 września 2024 wyruszyły klasy 3e i 2g. Uczniowie zwiedzali nie tylko Grecję, ale również Macedonię i Serbię. W Skopje stolicy Macedonii zobaczyliśmy: Twierdzę Skopsko Kale, Cerkiew św. Spasa, Stara Czarszija, Kamienny Most, Pomnik Matki Teresy, Stary Dworzec Kolejowy, meczet Mustafa Paszy, wieża zegarowa, Stary Bazar. Po śniadaniu przyszła pora na Saloniki - Biała Wieża na wybrzeżu, cytadelowe ściany w Górnym Mieście, starożytna Agora, Łuk Galeriusza, Bazylika Mądrości Bożej, Świątynia św. Dymitra. Kolejny dzień to czas na odpoczynek na plaży, kąpiele morskie i słoneczne a po południu wycieczka do Litochoro, z której wyruszają wszystkie szlaki na Olimp oraz zamek Platamonas. Kolejny dzień dostarczył nam wspaniałych wrażeń - Meteory, czyli przepiękny masyw skał piaskowca, na szczytach którego „zawieszono w chmurach” dwadzieścia cztery prawosławne  klasztory. Wzniesione w XIV wieku na osobnych skałach sięgających 540 m. każdego roku zachwycają  miliony turystów. W sześciu z nich nadal toczy się monastyczne życie. Nie bez powodu obiekt ten znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Kolejny dzień rozpoczął się wcześnie przejazdem do Amaliapolis, pięknego portowego miasteczka, skąd wypłynęli na relaksujący rejs na Wyspę Skiathos– podczas rejsu animatorzy zabawiali grupę śpiewami, tańcem oraz nauką tańca Zorby. Po rejsie zwiedziliśmy stolicę wyspy o tej samej nazwie, plażowanie, kąpiele morskie i słoneczne. Po drodze do Aten odwiedziliśmy Termopile miejsce bitwy między Grekami i Persami w 480 r. p.n.e., pomnik Leonidasa i poległych 300 Spartan. W Atenach:  Akropol czyli najbardziej znane wzgórze w stolicy, Areopag – wzgórze na którym św. Paweł głosił kazanie, katedra Mitropoli. Metro ateńskie, w którym znajduje się wystawa archeologiczna. Parlament, gdzie odbywa się uroczysta zmiana warty przed grobem nieznanego żołnierza. Charakterystyczni żołnierze Evzones, w długich białych koszulach i butach z pomponami to pocztówkowy symbol Grecji. Następnie spacer przez ogrody królewskie pod starożytny stadion Kalimarmaro. Po Atenach przyszła kolej na Kanał Koryncki łączący Morze Egejskie
      z Morzem Jońskim. W drodze powrotnej Belgrad, którego sercem jest Kalemegdan, czyli XVII-wieczna twierdza z rozległym parkiem, skąd roztacza się piękna panorama na ujście Sawy do Dunaju. Reprezentacyjny deptak Kneza Mihajla pyszni się XIX-wiecznymi dostojnymi rezydencjami. W pobliżu deptaka odnaleźliśmy też gmachy Teatru Narodowego i Muzeum Narodowego. Zmęczeni, pełni wrażeń późno w nocy albo wcześnie rano jak kto woli  dotarliśmy do Wieliczki.

Stolice Bałtyckie

19.09.2024 19:11

Stolice Bałtyckie – na taką wycieczkę wybrały się klasy 3c i 2d. Po długiej podróży, pierwsza stolica-Ryga. Stolica Łotwy położona nad rzeką Dźwiną to główny ośrodek gospodarczo- przemysłowy, komunikacyjny, kulturalny i naukowy tego państwa. W Rydze urzekło nas Stare Miasto wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturalnego UNESCO: kościół św. Piotra, Ratusz, protestancka katedra NMP, Parlament i Zamek Ryski … . Piękne miasto, polecamy!

Tallinn to kolejny przystanek naszej wyprawy. Po tym mieście oprowadzał nas informatyk, nasz rodak i mieszkaniec Tallinna. Zwiedziliśmy Miasto Górne: Wzgórze Toompea, Katedra Aleksandra Newskiego, Baszta Kiek in de Kok, piękne punkty widokowe i Dolne Miasto: kamieniczki Trzy Siostry, Baszta Gruba Małgorzata, mury miejskie. Po zwiedzaniu zaokrętowaliśmy się na prom Baltic Queen, wystawna kolacja, dyskoteka, występ operetkowy to dodatkowe atrakcje tego dnia.

Sztokholm – wpływamy do stolicy Szwecji o wschodzie słońca. Budzący się dzień, urokliwe wyspy, wysepki, promy na których mieszkańcy Sztokholmu przemieszczają się do pacy o poranku  to widok dla którego warto było wstać o 5 rano. W  stolicy Szwecji zwiedzamy – Muzeum Vasa, statek, który przez ponad 300 lat był zatopiony przy wejściu do portu w Sztokholmie odnaleziony, odrestaurowany prezentuje się  pięknie. Gamla Stan czyli Stare Miasto, Muzeum Nobla, Pałac Drottingholm… chyba najpiękniejsze miasto jakie zwiedziliśmy. Kolejnym promem Viking Glory, ruszamy w stronę Finlandii.

Turku – Helsinki. W Finlandii najbardziej zaskoczyła nas Biblioteka Oodi, wybudowana na 100 - lecie istnienia państwa. Nowoczesny, funkcjonalny, piękny budynek służy mieszkańcom stolicy. Do września 2024 Oodi odwiedziło ponad 10 mln ludzi. W 2019 roku zyskała tytuł najlepszej biblioteki publicznej na świecie. W wykutym w skale kościele Temppeliaukio, mogliśmy wysłuchać próby koncertu Orkiestry Szkoły Morskiej, akustyka tego miejsca, piękna muzyka i sam budynek to jest coś! Kolejnym promem Victoria wróciliśmy do Tallinna i ruszyliśmy w stronę stolicy Litwy- Wilna.

Wilno – Cmentarz na Rossie, gdzie zapaliliśmy znicz na grobie Matki i serca Syna czyli pomniku ku pamięci Józefa Piłsudskiego, który pochowany jest na Wawelu. Matka Boska Ostrobramska, cela Konrada z Dziadów  A. Mickiewicza, Góra Giedymina i Góra Trzech Krzyży, bazylika, cerkiew, filharmonia. Po południu pełni wrażeń, pięknych widoków, doznań smakowych na promach ruszyliśmy w stronę Polski. Każdy znalazł coś dla siebie na tej wycieczce. Jeśli nie wiecie gdzie się wybrać na kolejna wycieczkę – Stolice Bałtyckie – polecamy!

Budapeszt, Szentendre, Esztergom, Visehrad - Eger

19.09.2024 19:08

Nasza wycieczka rozpoczęła się od zbiórki uczestników i wyjazdu w kierunku Budapesztu. Po drodze zatrzymaliśmy się w Egerze, gdzie spacerowaliśmy po starówce, podziwiając zabytkowe budynki, oraz obejrzeliśmy z zewnątrz imponującą Bazylikę. Po przyjeździe do Budapesztu, spotkaliśmy się z lokalnym przewodnikiem i udaliśmy się na Wzgórze Gellerta, gdzie zobaczyliśmy Cytadelę oraz Pomnik Wolności. Zwiedziliśmy także Wzgórze Zamkowe, królewską siedzibę od XIII wieku, oraz starówkę budzińską z Basztami Rybackimi. Następnie odwiedziliśmy neogotycki Kościół Macieja, przeszliśmy ulicą Vaci i spacerowaliśmy po Parku Miejskim, gdzie znajduje się Zamek Vajdahunyad. Zwieńczeniem dnia był rejs po Dunaju oraz obiadokolacja i nocleg w okolicach Budapesztu.

Kolejny dzień spędziliśmy w Szentendre, gdzie zwiedziliśmy starówkę, Kościół Św. Piotra i Pawła oraz Katedrę Serbską. Odwiedziliśmy również Muzeum Marcepana. Następnie udaliśmy się do Esztergom, aby zwiedzić największą na Węgrzech Bazylikę, miejsce koronacji Św. Stefana. Przejechaliśmy również do historycznego miasteczka Visehrad, gdzie zobaczyliśmy Zamek Wyszehradzki i weszliśmy na dziedziniec. Po zwiedzaniu zjedliśmy obiadokolację i wróciliśmy na nocleg w okolicach Budapesztu.

Następnego dnia zwiedziliśmy Plac Bohaterów z pomnikiem Millenium, spacerowaliśmy Aleją Andrassy i przechodziliśmy przez Most Łańcuchowy. Podziwialiśmy również z zewnątrz Budynek Parlamentu. Wieczorem odbyliśmy rejs po Dunaju, a dzień zakończył się obiadokolacją i noclegiem w okolicach Budapesztu.

Ostatniego dnia pojechaliśmy do Miszkolca, gdzie znajdują się baseny termalne w jaskiniach i grotach skalnych. Kąpaliśmy się w wodach termalnych o temperaturze 30°C, które spływały potokami ze skał, tworząc naturalne bicze wodne. Prawie 700 metrów podziemnych korytarzy zapewniło nam niecodzienne wrażenia z kąpieli w przepięknie oświetlonych grotach. Po tej wyjątkowej przygodzie wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski, kończąc wycieczkę wieczorem.

Regulice- Wygiełzów- Babice

16.05.2024 07:27

Matura, matura, matura … . Klasa 1e do tego ważnego egzaminu ma jeszcze trzy lata i maturą się nie przejmuje. Piękny, słoneczny majowy dzień spędziła na wycieczce.

Pierwszym punktem programu była stacja kolejowa Regulice gdzie rozpoczęła się 8,5 km przejażdżka drezynami rowerowymi. Malownicza, zielona trasa wiodła przez Puszczę Dulowską. Powstała w 1899 roku trasa kolejowa 103 jest najprawdopodobniej najpiękniejszym szlakiem kolejowym w Polsce.  Lokalna Kolej Drezynowa łączy dwie miłości do kolei i turystyki.

Muzeum Małopolski Zachodniej to drugi punkt naszej wycieczki. Powstało w latach 60-tych XX w. W skansenie zgromadzone są zabytkowe obiekty drewniane wzbogacone o tzw. małą architekturę czyli studnie, kapliczki i pasieki.

Na koniec Góra Zamkowa (362m npm) gdzie stoją ruiny Lipowca, zamku, którego historia sięga średniowiecza. O jego ciekawej historii opowiedział p. Aleksander Dymek nasz przewodnik. Z zamkowej wieży rozciąga się przepiękna panorama na okolice Zatora, Oświęcimia. Pogoda nam sprzyjała więc mogliśmy dojrzeć Beskidy: Żywiecki, Śląski i Mały.

Pod słońcem Toskanii.

21.05.2024 06:15

Toskania, malownicza kraina we Włoszech pełna cyprysów, winnic, gajów oliwnych. To także kraina wspaniałych zabytków architektury, sztuki nazywana kolebką renesansu. To również przepiękne szerokie plaże i góry. Uczniowie klas 2c i 3a przez tydzień zwiedzali ten piękny region Włoch. Pierwszy punkt w programie wycieczki to Florencja położona nad rzeką Arno, stolica Toskanii z cudownymi zabytkami architektury i Galerią Uffizi. Potem było już tylko lepiej: Lukka, Piza, Montecatini Terme, Cinque Terre, Siena, San Gimignano, Wenecja. Kąpiele w morzu, rejs statkiem wzdłuż wybrzeża liguryjskiego i tramwajem wodnym po kanałach Wenecji, pyszne lody, aromatyczna kawa i najlepsza pizza dopełniły obraz tego regionu. Ile czasu potrzeba by zwiedzić i poznać Toskanię? Trudno powiedzieć, ale tydzień to z pewnością za mało.

Wycieczka uczniów do Pragi

21.05.2024 06:16

Wycieczka uczniów do Pragi

Praga, stolica Czech, to jedno z najbardziej malowniczych i historycznie bogatych miast w Europie. Uczniowie, którzy zdecydowali się na wycieczkę do tego miasta, mieli okazję zobaczyć na własne oczy wiele znanych zabytków, posmakować lokalnej kuchni oraz poznać kulturę i tradycje naszych południowych sąsiadów.

Podróż do Pragi rozpoczęła się wcześnie rano, a po kilku godzinach jazdy uczniowie dotarli na miejsce. Pierwszym punktem programu był spacer po Starym Mieście, które jest sercem historycznej Pragi. Uczniowie przeszli przez Most Karola, który zachwyca swoją gotycką architekturą i licznymi rzeźbami świętych. Następnie odwiedzili Rynek Starego Miasta z imponującym zegarem astronomicznym Orloj, który co godzinę przyciąga tłumy turystów, by podziwiać jego ruchome figury.

Kolejny dzień rozpoczął się od wizyty na Hradczanach, gdzie znajduje się majestatyczny Zamek Praski. To największy zamek na świecie pod względem powierzchni, który przez wieki był siedzibą czeskich królów. Uczniowie mieli okazję zwiedzić Katedrę św. Wita, jedną z najważniejszych świątyń w Czechach, znaną z pięknych witraży i kaplicy św. Wacława, gdzie przechowywane są regalia królewskie.

Trzeciego dnia uczniowie odwiedzili Muzeum Narodowe, które oferuje bogate zbiory z dziedziny historii, sztuki i przyrody. Zwiedzanie tego miejsca pozwoliło uczniom lepiej zrozumieć historię Czech i ich miejsce w historii Europy. Po południu grupa udała się na Wyszehrad, historyczne wzgórze, które według legendy było siedzibą pierwszych czeskich władców. Tam uczniowie podziwiali panoramę miasta oraz odwiedzili Bazylikę św. Piotra i Pawła.

Wycieczka do Pragi była nie tylko okazją do zobaczenia zabytków i poznania historii, ale także do integracji uczniów oraz rozwijania ich zainteresowań kulturalnych i historycznych. Praga, z jej bogactwem architektonicznym i kulturowym, z pewnością pozostanie w pamięci uczestników wycieczki jako jedno z najbardziej inspirujących miast, jakie mieli okazję zwiedzić.

Zwiedzanie Krakowa ścieżką Młodej Polski.

26.03.2024 18:29

W dniach 9 i 10 listopada klasa 3d uczestniczyła w 2-dniowym zwiedzaniu Krakowa ścieżką Młodej Polski. W pierwszy dzień uczniowie zwiedzali Rydlówkę, kościół oo. Franciszkanów oraz Muzeum Narodowe, a w drugi - dom Józefa Mehoffera, gdzie odbyła się lekcja muzealna. Cała wycieczka zakończyła się ciastkiem i kawą w Jamie Michalika

• Kontakty

• Liceum Ogólnokształcące im. Jana Matejki w Wieliczce, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 18